Själv älskar jag flygplats loungerna. För mig som reser i jobbet är de platser där jag kan vila, äta en bit, dricka ett glas, ladda telefonen och tillbringa en stund i lugn och ro. Framför allt är de värdefulla vid transfers, när jag måste vänta några timmar på nästa plan. Då slipper jag sitta mitt i kaoset på en flygplats och knapra på någon ohemult dyr macka eller halvseg sallad. Istället glider jag in på en lounge och tar det lugnt. För att inte tala om toaletterna, de är oftast otroligt mycket fräschare än de allmänna båsen utanför.
Men vad får du då? har flera undrat. Hur ser det ut? Är spriten gratis? Hur får man tillträde till loungerna?
Ja, det är precis det jag ska försöka svara på i det här inlägget. Häng med.
I Göteborg (som är min hemmaflygplats) finns två Lounger, SAS loungen som heter Vinga och Menzies loungen som ligger precis bredvid. Ni hittar dem bakom rulltrappan ner till gate 18.
Båda två är standard lounger som inte bjuder på några kulinariska extravaganser, men här finns allt man behöver. Frukost med yoghurt, muesli, bröd, pålägg, kokt ägg, Kalles kaviar, kaffe, the och frukt. Hos SAS får du även gröt men på Menzies finns godare bröd och leverpastej.
Till lunch finns det soppa och sallader, tex pastasallad, linssallad, grönsaker, kallskuret och bröd. Nu är utbudet större på SAS sidan.
Under hela dagen finns dessutom chips, någon kaka, lite godis, läsk, vatten, kaffe, the, öl, vin och en del alkoholhaltiga drycker. Ingen gratis champagne här inte.
Den stora skillnaden för mig är att det inte finns någon toalett inne på Menzies loungen. Behöver man så får man gå till toaletterna utanför.
Runt om i Europa finns det dock mycket bättre lounger, och sämre också för den delen. Här är ett axplock av mina favoriter.
Lufthansas Senator Lounge i Frankfurt – Den här loungen är riktigt stor. Här finns sittgrupper, arbetsbås för lugn och ro samt privata samtal, vilofåtöljer, fräscha toaletter och möjligheter till dusch. På morgonen serveras en fullgod hotellfrukost. Komplett med äggröra, korv och det mesta man vill ha. Till lunch och middag serveras ett antal olika rätter, soppa, efterrätter, kakor, godis, snacks och frukt. Och vi får inte glömma det viktigaste… pretzels. Inte ett besök i Tyskland utan pretzels. Dryckesutbudet är stort, baren välfylld och prosecco till den som önskar. Här har jag tillbringat många timmar genom åren.
Polonez Loungen i Warszawa– Har är det ofta mycket folk så det kan bli lite rörigt. Den varma maten man vill ha beställer man av personalen, det övriga förser man sig av från kylar och barbord. Det som gör den här loungen lite speciell är att här kan man få en gratis spabehandling. En kortare massage, en manikyr eller ett fotbad. Själv har jag aldrig lyckats få detta eftersom jag alltid är här för sent på kvällen, men någon gång så…
Loungen i Wroclaw– Eftersom jag nästan alltid flyger härifrån är detta nog den lounge jag tillbringat mest tid i. Den är inte stor men trevligt inredd och med ett lugnt hörn där man kan slappa i bekväma Eames fåtöljer. (säkert kopior men vem bryr sig?) Buffen är mindre. En till två rätter, soppa, kallskuret, grönsaker och snittar. Barutbudet är inte stort men allt finns, inklusive prosecco på tapp. Den här loungen är inte kopplad till ett enskilt flygbolag så här kan vem som helst köpa sig in. Hur man gör det återkommer jag till senare. Inledningsfotot till den här artikeln är tagen i Wroclaw loungen.
Vill man veta vilka lounger som finns på en flygplats och vad som krävs för att komma in kan man ladda ner en gratis app som heter Loungebuddy. Den är smidig att ha.
Hur kommer man in på en lounge? Vad jag vet finns det fyra alternativ för vanligt folk, dessa är;
- Man köper en businessclass biljett, eller Go Plus som alternativet heter hos SAS
- Man har nått guldstatus (eller högre) på ett ”Frequent flyer” program
- Man har skaffat sig ett lounge-acess kort
- Man betalar sig in
Har man köpt en businessclass biljett berättigar detta till besök i lounger som drivs av ditt flygbolag eller annat bolag som samarbetar med ditt. Hit hör även den del fristående lounger som valt att samarbeta med vissa flygbolag. Jag flyger oftast med flygbolag inom Star Alliance, SAS, Lufthansa, Swiss och LOT. När man köper en businessclass biljet från något av dessa bolag berättigar det en till besök på alla deras lounger som är öppna för businessclass.
Eftersom jag flyger mycket är jag även med i ett sk. frequent flyer program. I mitt fall har jag valt SAS program som heter Euro Bonus. Varje gång jag flyger får jag poäng som bidrar till att jag når en högre status och när man når Guld nivån ingår lounge access som en förmån, oavsett vilken biljett man köper. Då får man även gå in till Senators loungerna dit man inte kommer in med vanlig business biljett. Även om man inte flyger tillräckligt mycket för att nå Guldstatus tycker jag man ska vara med i ett program och samla poäng, det är nämligen helt gratis att gå med. Dessa poäng kan man sen köpa flygbiljetter för eller använda till platsuppgraderingar eller shoppa för i flygbolagets poängshop.
Tredje alternativet är att skaffa sig ett lounge access kort. De vanligaste här är Priority Pass, Lounge Key och Lounge pass. Dessa kan man köpa via deras hemsidor (de kan vara ganska dyra) fast det vanligaste är nog att få tillgång till dem via ett kreditkort. Vissa kreditkort ger några få loungeinträden per år medan andra kan ge hur många som helst. Vissa kort ger dig tillträde till lounger men mot en kostnad. Här är det viktigt att jämföra kreditkort, vad de kostar och vad de ger. Jag brukar alltid betala alla mina resor med kreditkort som har en bra reseförsäkring och många av dessa erbjuder även lounge access. Kanske har du redan ett kreditkort som erbjuder detta? Det är värt att kolla upp.
Sista alternativet är att helt enkelt betala för sig. Detta brukar fungera väl utomlands på fristående lounger men det går inte att köpa sig in på flygbolagens egna lounger. Jag har märkt att det i England är vanligt med lounger där man kan förbeställa ett besök på och betala sig in. Priset för detta brukar vara 250-500 kr/person. Om det är värt eller inte kan man bara själv svara på.
Har ni frågor är det bara att ställa dem så ska jag svara så gott jag kan.