När jag berättar för folk att jag jobbar utomlands och flyger dit åtminstone 10ggr per år får jag ofta reaktionen Wow! Vad spännande. Vad du får resa mycket.
Tyvärr måste jag då göra dem lite besvikna genom att säga, näe, så spännande är det inte, man tröttnar snabbt på att traska igenom samma flygplatser gång på gång. Det är som att åka buss till jobbet, fast bussen har vingar. Konstigt nog upplever jag semesterflyg på ett helt annat sätt. Då har jag inget emot att stå och vänta i security-kön. Då kan jag till och med ta en tur i tax-free shoppen och tycka det är roligt, eller sitta i baren med en före-semestern-drink. När jag ska flyga till jobbet vill jag bara komma fram på ett så snabbt sätt som möjligt och vara någorlunda utvilad vid ankomst.
Under åren har jag utvecklat några strategier för att mina resor ska gå så smidigt som möjligt. Så häng med på en typisk jobbresa, från Göteborg i Sverige till Swieradow-Zdroj i Polen.
Min dag börjar i ottan. Ofta tar jag en taxi hemifrån redan klockan 05.30 eftersom mina flyg oftast går runt 8.00 på morgonen. Tidigare flyg än så kallar jag ”fakir flyg” (gjorda för självplågare) och de vägrar jag att ta då jag helt enkelt inte fixar att gå upp för tidigt. Redan att gå upp klockan 05 är illa nog och jag lider av sviterna resten av den dagen i form av trötthet och hjärndimma.
Jag vill gärna vara på flygplatsen 1,5-2h innan avgång då jag alltid checkar in bagage och jag vill ha tid att göra både det och äta en frukost i lugn och ro. Är man en morgonpigg lärka utan bagage kan man satsa på att skutta in 1h innan avgång och hoppas på att kön till securityn inte är jättelång. Under semestertider kan den vara över 30min lång på Landvetter och då är den ändå inget emot köerna på Arlanda där man ofta får vänta bra mycket längre än så.
För att underlätta i mitt flygande försöker jag boka business-class när det är ekonomiskt försvarbart. Flygpriserna varierar enormt under året och jag jämför alltid priser på olika biljetter och olika bolag. Ibland kan en business biljett kosta flera tusen mer men ibland kostar den bara några få extra hundralappar och det är det väl värt för att få tillgång till snabbare köer, mat ombord och lounge access.
På flygplatsen checkar jag in, business kön är alltid kortare så här kan jag spara tid och ork. Jag har även tillgång till fast-track genom securityn vilket är skönt då den brukar gå mycket snabbare än den vanliga kön. När jag inte har fast track väljer jag kö med noggrannhet. Jag försöker att inte hamna bakom turister med stora handbagage, stressade småbarnsföräldrar eller juvelbehängda damer med stora handväskor. Dessa grupper har oftast ”glömt” vattenflaskor, parfym eller hela matsäckar med 3-rätters middagar i sitt handbagage och sätter stopp för hela kön när de kontrolleras. Hittar ni en välkammad bussinessman som redan i kön står med bältet i hand och datorn utplockad så välj den kön, den går smidigast.
Sen kommer vi in i avgångshallen. Här är det fullt med folk och ljudnivån är hög. Ska jag på semester gör mig detta ingenting men på väg till jobbet tar det för mycket energi så jag väljer att uppsöka en lounge. Där kan jag sen inta min frukost i lugn och ro, ladda telefonen, läsa en bok och vänta in mitt flyg. Att äta på flygplatser är annars mest ett nödvändigt ont. Jag tycker det är dyrt och sällan bra. En kaffe och en macka kan lätt kosta 150 kr, så när jag har möjlighet att vara i loungen tar jag den.
För att ta mig till Swieradow måste jag flyga med mellanlandningar. Närmsta flygplats är i Wroclaw och dit går idag inga direktflyg så vanligtvis flyger jag via Warszawa, München eller Frankfurt. Detta gör att min flygtid ligger på 4,5-7h, beroende på hur lång mellanlandning jag har. För att komma ut ur planet så snabbt som möjligt väljer jag alltid att sitta så långt fram jag kan. På en charterresa spelar det ingen roll var jag sitter, jag ska ju ändå med samma buss som alla de andra sen, men ibland händer det att flyget är sent och vid mer än ett tillfälle har jag fått rusa genom en flygplats för att hinna till mitt nästa flyg i tid. Då vill jag inte riskera att komma sist ut ur planet och kanska missa min anknytning.
Första gången man mellanlandar i München eller Frankfurt är det jätteroligt att gå runt och titta. Så många nya affärer, spännande restauranger och annorlunda tax-free varor. När man gör det för sjuttioelfte gången är det inte lika spännande längre. Jag har nu rest den här rutten i 19 år och då hinner man tröttna på det hela. Under de här åren har utbudet på flygplatserna dessutom blivit mer och mer homogent samtidigt som forna tiders tax-free priser nu för tiden inte skiljer sig från priserna ”på land”.
Har jag möjlighet till ännu ett lounge besök tar jag det. Annars letar jag upp en plats på väg till gaten men vid en tom gate, gärna bakom en trappa eller en pelare. Där är det oftast lugnare än ute vid gångstråken och där kan jag äta något jag köpt på vägen och vila lite. Ofta kan man även hitta oanvända eluttag för att ladda sin telefon.
Sen är det dags för flyg nummer två. Sittplats så långt fram jag kan, men aldrig på plats 1 eftersom man måste lägga upp sitt handbagage i bagagehyllan där och jag vill ha mitt under stolen framför, nära till hands. Har jag en business biljett får jag mat och dryck serverat, annars får jag inmundiga ev medhavd mat och dryck.
Framme i Wroclaw väntar mig en 2h bilresa till Swieradow. Om jag har synkat min ankomst med min brors kan jag få skjuts av honom i hyrbilen, annars har jag alltid någon som kommer och hämtar upp mig. Så efter en lång resdag på ca 9-10 timmar är jag framme på jobbet. Då är klockan 14-15, lagom för en sen lunch. Sen börjar min arbetsvecka.
Trevlig läsning! Bra tips, även om jag troligen inte kommer att kunna använda mig av dem själv pga familjesituationen.